diumenge, 3 de març del 2019

245. Cent dòlars i una cabra, de Francesc Valls-Calçada

Cent dòlars i una cabra de Francesc Valls-Calçada suma un nou títol d'un altre Assassí del Camp (i ja són 11). La meva relació amb l'autor es resumeix en un cop que ens vam creuar pel carrer (¿). Això és tot. Un dia l'home va sortir al Diari de Tarragona i hores després me'l vaig creuar pel carrer La Nau camí de casa. D'aquell encontre fortuït no va sortir cap amistat, ni res de res, perquè tampoc és qüestió d'anar saludant una persona perquè l'has vist al diari aquell dia (rellegint això no sé si riure o plorar).
Resultat d'imatges de Cent dòlars i una cabra de Francesc Valls-CalçadaDues coses m'han atrapat d'aquest llibre: Israel com a tema central i l'estructura coral de la novel·la.
Per una banda, sóc un apassionat del judaisme, del sionisme i de la cultura hebrea. No ho puc evitar i el bo de l'Amos Oz (respect) em va seduir fins a la medul·la. 
En segon lloc, m'agraden molt les històries paral·leles que van girant al voltant d'un centre neuràlgic. Aquest llibre m'ha recordat molt la pel·lícula Babel del gran director mexicà Alejandro González Iñárritu, on vas vivint diferents episodis que conflueixen i es barregen entre ells. El lector acompanya els diferents protagonistes en les seves respectives vicissituds, experiències emocionals i vivències personals. Òbviament cada lector pot trobar la història que més l'atregui d'aquesta teranyina. Personalment m'han agradat molt les reflexions dels diferents actors del conflicte palestí, molt ben definides i contemplades sense censura (pares, mares, soldats, periodistes, metges, nens, polítics, cooperants, gent humil, gent influent, àrabs, jueus, islamistes, moderats, ortodoxos,... tota l'amalgama possible de personatges). L'autor fa un exercici de periodisme excel·lent i intenta oferir una versió neutral, malgrat la dificultat de la situació. M'he sentit molt còmode llegint aquest llibre, encara que la història d'amor entre un parell dels protagonistes (semblava un dels eixos de la novel·la), m'ha deixat bastant indiferent. Destaco també el gest de complicitat amb la ciutat de Tarragona i la denúncia especuladora de la promotora de ca la garsa
En general he trobat que Cent dòlars i una cabra de Francesc Valls-Calçada és una lectura molt recomanable, molt millor del que m'esperava. Prova d'això és que he necessitat menys de 24 hores per acabar-la, una fita que no sempre passa. 
Molt bé, תודה
Assassins del Camp 11. (Falten 4)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada