dilluns, 5 d’agost del 2019

295. Obres púbiques, de Manuel de Pedrolo

Resultat d'imatges de Obres púbiques, de Manuel de PedroloQuan em pensava que ja no em podia sorprendre més, el mestre Manuel de Pedrolo em porta a Obres púbiques i llegeixo la primera novel·la eròtica de la meva vida (a part d'alguna coseta de María Jaen recordo), i suposo que també l'última. No perquè no m'hagi agradat, sinó més aviat perquè no es tracta del meu gènere. No obstant, penso que és necessari llegir tot el Pedrolo si ets un bon pedrolista (com intento ser), des del teatre, la poesia, els textos pseudo-teològics, la novel·la negra, la no tan negra i les Obres púbiques. El que més em sorprèn d'aquest llibre és que va ser escrit el 1971 i si et diuen que el van redactar la setmana passada tu t'ho creus sense dubtar. L'autor va ser un autèntic monstre de la literatura que va ser capaç d'escriure de tot i sobre tot, sense límit i sense traumes. Admirable, totalment admirable.
En aquesta història un home arriba a l'estació de tren on l'espera la seva dona per dur-lo a casa. Aquell dia ha rebut un impacte al cap i a conseqüència del cop pateix una estranya amnèsia. D'entrada observa que la voluptuositat de la seva dona presenta canvis sorprenents que desperten en ell desitjos sexuals força implacables. Poc a poc descobreix que totes les dones del poble se li apropen per gaudir de la seva masculinitat (excessiva i insuperable). Allò és un no parar d'escalfors i descàrregues... L'autor deixa anar la seva imaginació i narra escenes eròtiques una darrera l'altra sense problemes. No em puc ni imaginar el lector de l'època llegint aquestes pàgines (i en català) que va proporcionar l'autor del Mecanoscrit del segon origen
Sumo el títol 20 del de Tàrrega d'aquest humil recull de ressenyes amb un llibre que no havia llegit mai. Impressionat, la veritat, de l'eclecticisme de l'autor i de la brutal tasca de promoció de la literatura en la nostra llengua. Pedrolo és únic, la seva producció literària és una demostració que si la llengua catalana va sobreviure a anys foscos, no ens hem de preocupar pel futur. Amb el seu exemple, persistirem.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada