dimarts, 5 de maig del 2020

377. Jo soc aquell que va matar Franco, de Joan-Lluís Lluís

Jo sóc aquell que va matar Franco: Premi Sant Jordi 2017 (Catalan ...Jo soc aquell que va matar Franco de Joan-Lluís Lluís va rebre el Premi Sant Jordi 2017 i el tenia a la biblioteca esperant el moment adequat. Finalment, aprofitant el present confinament vaig començar a llegir-lo amb certa esperança. La sensació és que comença espectacular, s'acomoda una mica i acaba de forma sorprenent. De les tres etapes destaco la final, però sense desvetllar gaire l'assumpte, encara que el títol de la novel·la aporta força informació al respecte. Emmarcat en una època crucial en la història del poble de Catalunya, el protagonista passa al costat francès del principat quan esclata la Guerra Civil espanyola. Allà es relacionarà amb diverses persones que el marcaran en l'esdevenidor de la història. La barbàrie de la guerra es posa de manifest en la seva màxima magnitud i les morts salvatges es succeeixen sense parar. M'encanta la vocació filològica del protagonista i el marc geogràfic de l'obra, les terres del Vallespir de la Catalunya Nord. Destaco també les aportacions dialectals del català de la zona, que enriqueixen l'obra i li donen molta més credibilitat. El final distòpic el trobo fascinant, ja que penso que els vençuts mereixen saber què podria haver passat si la resolució final de la guerra hagués estat a l'inrevés. En definitiva considero que aquesta novel·la és molt recomanable i digna mereixedora del premi que va aconseguir. M'agradaria saber si el mateix autor fora del context geogràfic que li és propi té la mateixa força literària que presenta en aquest títol. Realment la sensació és que l'autor ÉS essència de la terra on escriu, es nota i encomana passió. Bon llibre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada